استاندارد دریچه منهول [ متن کامل آخرین نسخه ]

نویسنده

استاندارد دریچه منهول [ متن کامل آخرین نسخه ]

0 دیدگاه /در /

استاندارد ملی ایران 14976-2 چاپ اول ۱۳۹۷

قسمت 2: دریچه­ های آدم ­رو و آب­گیر ساخته شده از چدن

 هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی­‌های دریچه‌­های آدم‌­رو و آب­گیر ساخته شده از چدن گرافیتی ورقه­ای (چدن خاکستری) و /یا چدن گرافیتی کروی، در ترکیب با بتن یا بدون آن، دارای دهانه توخالی با قطر اسمی mm ۱۰۰۰ و کمتر برای پوشاندن آب­گیرها، آدم‌­روها و اتاقک­‌های بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و /یا پیاده رو است.

این استاندارد برای دریچه‌­های آدم­‌رو و آب­گیر به منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد:

– نواحی که فقط برای پیاده‌­ها و دوچرخه‌­سوارها استفاده می­‌شود (حداقل رده 15A)،

– نواحی پیاده‌­رو و نظایر آن یا نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125B)،

– نواحی حاشیه جداول خیابان­‌ها، که هنگامی که اندازه­‌گیری از لبه حاشیه جدول انجام می­‌شود، حداکثرm ۰٫۵ تا ماشین‌­رو  و m۰٫۲ تا پیاده‌­رو امتداد می‌یابند (حداقل رده 250C)،

– قسمت ماشین­رو خیابان­ها (شامل خیابان­های پیاده­رو)، شانه­های آسفالتی[8] و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده­ای (حداقل رده 400 D)،

– نواحی تحمل­کننده وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاه­ها و فرودگاه­ها (حداقل رده 600 E)،

– نواحی که به طور ویژه تحمل­کننده وسایل نقلیه سنگین هستند، مانند فرودگاه­ها (حداقل رده 900 F).

این استاندارد به تنهایی کاربرد نداشته و فقط در ترکیب با استاندارد ملی ایران شماره ۱-۱۴۹۷۶ کاربرد دارد. همچنین، راهنمای استفاده از درپوش[9] /قسمت مشبک[10] ساخته شده از چدن همراه با قاب­هایی طبق استاندارد ملی ایران شماره ۳-۱۴۹۷۶، ۴- ۱۴۹۷۶ ، ۵-۱۴۹۷۶ و ۶-۱۴۹۷۶ در این استاندارد ارائه می­شود.

این استاندارد برای موارد زیر کاربرد ندارد:

– قسمت های مشبک مقعر برای رده 400D نصب شده در قسمت ماشین­رو خیابان­ها یا شانه­های آسفالتی و قسمت­های مشبک مقعر برای رده­های 600 E و: 900F


وزن دریچه چدنی d400 چقدر است؟

نویسنده

وزن دریچه چدنی d400 چقدر است؟

0 دیدگاه /در /

یکی از سوالاتی که زیاد از کارشناسان ما پرسیده می‌شود وزن دریچه چدنی D400  است. اما در واقع باید توجه توجه داشت که D400، C250  و سایر کدهایی که اعلام می‌شود، میزان تحمل بار دریچه‌ها را نشان می‌دهد و وزن دریچه منهول چدنی بیشتر تحت تاثیر ابعاد آن است تا کلاس کاری.

برای مثال وزن دریچه چدنی 60 تقریبا 60-70 کیلوگرم است و فریم آن‌ها 20-30 هستند. البته چدن‌های داکتیل به دلیل کیفیت بالاتری که دارند کمی سبک‌تر هستند برای مثال حدود 50-60 کیلوگرم .

جدول زیر وزن انواع دریچه‌ها را بر حسب ابعادشان نشان می‌دهد:

ابعاد (سانتی‌متر) وزن (کیلوگرم)
60 60
70 110
80 170

دیدن سایر مدل‌های دریچه منهول

دریچه منهول چیست؟

نویسنده

دریچه منهول چیست؟

0 دیدگاه /در /

 حتما تا به امروز با دریچه‌های بزرگ نصب شده روی زمین در سطح کوچه و خیابان مواجه شده‌اید. در زیر این دریچه ها منهول یا آدم روها وجود دارند، منهول‌ها شبکه‌هایی (شبیه به لوله‌های بزرگ) هستند که قسمت‌های مختلف تاسیسات زیرزمینی شهری و روستایی را به یکدیگر متصل می‌کنند. منهول‌ها امکان دسترسی کارکنان و متخصصین تکنسین را به داخل کانال‌های زیرزمینی فراهم می‌کند و سرعت مدیریت بحران را افزایش می‌دهد و کنترل تاسیسات را آسان‌تر خواهد کرد. به طور کلی به قاب و دریچه‌های که روی این کانال قرار می‌گیرد، دریچه منهول می‌گویند. دریچه‌های منهول انواع مختلفی دارد که در ادامه به این نکته می‌پردازیم.

کاربرد دریچه منهول

دریچه های منهول بسته به محل نصب کاربردهای متفاوتی دارند. این دریچه ها به طور کلی دسترسی برای کارگران تکنسین را آسان کرده و خطرات ناشی از سقوط افراد به داخل چاه را کاهش می‌دهد.

از معضلات مدیریت معابر شهری در زمان بارندگی‌، بروز رواناب در سطح خیابان‌ و ایجاد گره‌های ترافیکی ناشی از آن است؛ به‌منظور حل این مشکل از دریچه‌ منهول مشبک (آبرو) روی کانال  فاضلاب استفاده می‌شود تا آب را به درون سیستم‌های جمع آوری فاضلاب منتقل کند. البته لازمه انجام اینکار، کافی بودن تعداد دریچه‌ها و عدم گرفتگی سوراخ‌های دریچه در هنگام وقوع بارندگی است که گاها رعایت نشده و باز هم با مسئله آب‌گرفتگی سطح خیابان‌ها روبرو می‌شویم. استفاده از دریچه های منهول به هدایت آب باران (برای جلوگیری از آب‌گیری معابر و بروز سیلاب) کمک ‌کند.

ابعاد دریچه منهول

دریچه‌های منهول بسته به کاربردشان و سفارش کارفرما می‌توانند در اشکال دایره‌ای، مربعی، مستطیلی و در دو نوع ساده و لولا دار تولید شوند. این دریچه در ابعاد مختلف، بسته به سفارش مشتری، تولید می‌شود. با این حال دریچه های منهول در ابعاد زیر کاربرد بیشتری در بازار دارد.

  • دریچه منهول دایره‌ای با قطر 26، 5/32، 60، 80 و 100 سانتی‌متر
  • دریچه‌ منهول مستطیلی با ابعاد 80×60، 100×60، 120×60 و 100×80 سانتی‌متر
  • دریچه منهول مربعی به ضلع 40، 60، 80 و 100 سانتی‌متر

مقاومت (کلاس) دریچه‌های منهول

دریچه های منهول بسته به محل مصب و جنس محصول مقاومت های مختلفی دارد، استاندارهای جهانی و ملی بسیاری در زمینه مقاومت دریچه های منهول وجود دارد. مطابق استاندارد 14976 سازمان ملی استاندارد، دریچه‌ها با توجه به محل نصبشان در 6 گروه تولید شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند:

گروه رده بار قابل تحمل تن محل نصب
1 A15 5/1 پیاده‌رو ها و مسیر دوچرخه سواری
2 B125 5/12 نواحی پیاده‌رو و پارک خودرو
3 C250 25 حاشیه جداول خیابان‌ها، حداکثر 5/0 متر تا ماشین‌رو و 2/0 متر تا پیاده راه
4 D400 40 قسمت ماشین‌رو خیابان‌ها، شانه‌های تحکیم شده و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده‌ای
5 E600 60 نواحی عبور وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاه‌ها و فرودگاه‌ها
6 F900 90 نواحی ویژه عبور وسایل نقلیه سنگین مانند فرودگاه‌ها

ویژگی مثبت دریچه های منهول

دریچه‌ها با جنس‌های مختلف ویژگی‌ها متفاوتی دارند. دریچه های منهول به نوعی طراحی شده‌اند که از مشکلات مدیریت شهری بکاهند، عموماً دریچه های جدید‌تر مشکلات دریچه‌های قبلی را ندارد. در ادامه به بررسی انواع دریچه های موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

دریچه بتنی

دریچه منهول بتنی

دریچه منهول بتنی یک انتخاب خوب به عنوان دریچه ضد سرقت است. دریچه بتنی از مواد غیر بازیافتی تولید شده است و وزن بسیار زیادی دارد به همین دلیل میزان سرقت آن نزدیک به صفر است.

دریچه های بتنی مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار و خوردگی با مواد اسیدی دارد، این دریچه قابلیت مرئی سازی به وسیله‌ی دستگاه‌های فلزیاب را دارد.

با این حال دریچه منهول بتنی مشکلات جدی برای سازمان‌ها ایجاد کرده است. این دریچه وزن بسیار زیادی دارد و همین نکته کار حمل‌ونقل، نصب و جابه‌جای را برای کارگران و متخصصین مشکل کرده است.

این دریچه قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف را ندارد و در برخی موارد براثر یخ‌زدایی ترک می‌خورد.

با این حال این دریچه در مقایسه با بعضی از محصولات مشابه قیمت مناسبی دارد.

دریچه چدنی

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول چدنی مشکلات ناشی از سنگینی دریچه های بتنی را ندارد. این دریچه بسیار سبک است و به راحتی قابلیت جابه‌جایی را دارد. با این حال این محصول مشکلات متعددی دارد:

این دریچه یک دریچه بازیافتی و نسبتاً سبک است به همین دلیل پتانسیل بالایی برای سرقت دارد. این اتفاق سالیانه هزینه‌ی مالی و جانی بالایی برای سازمان‌ها به بار می‌آورد. دریچه چدنی مقاومت پایینی در برابر ضربه، رطوبت و مواد اسیدی دارد و به سرعت زنگ می‌زد.  

دریچه منهول چدن بتن

همان‌طور که ذکر شد، آمار بالای سرقت از معایب اصلی دریچه‌های چدن محسوب می‌شود. برای رفع این مشکلات، تولیدکنندگان به دنبال ساخت دریچه‌های چدن-بتن رفتند. وزن این دریچه‌ها به نسبت دریچه منهول چدن کمتر بوده و هزینه‌های جابه‌جایی و نصب را کاهش می‌دهد.

پوشش بتنی دریچه‌های چدن – بتن سبب می‌شود که برخلاف دریچه‌های تمام چدن، به هنگام عبور وسایل نقلیه تولید صدا نکنند. با این حال این پوشش بتنی دو نقطه‌ضعف دارد، اول اینکه در محیط‌های کلری و سولفاتی به شدت آسیب‌پذیر است و در صورت استفاده از سیمان نامناسب دچار خوردگی و شکست می‌شود. دوم اینکه با نفوذ آب و وقوع سیکل‌های یخ‌زدگی، ترک خوردگی در بتن ایجاد شده و مقاومت دریچه کاهش می‌یابد.

دریچه منهول کوپلیمر

دریچه‌های کوپلیمری از انواع دریچه های منهول است که در کنار مزیت‌های خود معایب زیادی دارد. از مزایای این دریچه باید به وزن پایین آن اشاره کرده (البته توجه داشته باشید که وزن این دریچه استاندارد و بیش از اندازه سبک است با این حال جابه‌جایی و حمل و نقل را آسان می‌کند.)

این دریچه شباهت بسیاری به دریچه های کامپوزیتی دارد به همین دلیل کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرد. در کنار مزیت‌ها، دریچه منهول کوپلیمری معایبی هم دارد که اصلی‌ترین آن آسیب‌پذیر بودن در برابر اشعه UV خورشید است. همانطور که اشاره شد این دریچه به‌طور غیر استانداردی سبک است و در زمان عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی از روی دریچه بلند می‌شود، این نکته باعث بروز سوانح جانی و مالی بسیاری تا به امروز شده است. این دریچه مقاومت پایینی در برابر اشعه UV خورشید، مواد اسیدی و اشتعال دارد و در صورت مدفون شدن با دستگاه فلزیاب پیدا نمی‌شوند.

دریچه منهول پلی اتیلن

دریچه منهول پلی اتین

از مزایای این دریچه باید به وزن پایین و مقاومت و طول عمر زیاد آن در برابر فشار و ضربه اشاره کرد. این دریچه قابل بازیافت بوده و بسیار سبک است به همین دلیل به طور مکرر دزدیده می‌شود. این دریچه مانند دریچه های کوپلیمری در هنگام عبور اتومبیل از روی منهول بلند می‌شود، به همین دلیل در زمان استفاده از این دریچه باید از قفل استفاده کرد. این دریچه قابلیت استفاده در کارخانه‌های صنعتی را ندارد چون در زمان جاری شدن روغن و سیالات سطح دریچه لغزنده می‌شود.

دریچه منهول کامپوزیتی

به طور کلی این دریچه 70 درصد از دریچه های بتنی و چدنی سبک‌تر است. دریچه کامپوزیتی یک دریچه غیر بازیافتی است به همین دلیل پتانسیل سرقت پایین‌تری هم دارد. این دریچه در برابر رطوبت، مواد اسیدی و… مقاومت بالایی دارد. این دریچه درمقایسه با دریچه های قبلی مزایای بیشتری دارد با اما بی‌نقص نیست.

از مشکلات این دریچه باید به عدم سازگاری آن با محیط‌زیست اشاره کرد. جنس مواد موجود در ساختار دریچه‌های کامپوزیت سبب می‌شود تا چرخه بازیافت بسیار طولانی (حدود 900 سال) داشته باشند.

این دریچه‌ها بر خلاف دریچه‌های چدنی، بتن مسلح و نانوکامپوزیت زمانی که در زیر پوشش‌های راه‌سازی مدفون شوند، امکان پیدا شدن توسط دستگاه‌های فلزیاب را ندارند.

دریچه منهول نانو کامپوزیت

دریچه‌های نانوکامپوزیت

دریچه نانوکامپوزیت جدیدترین و بی‌نقص‌ترین دریچه موجود در بازار است. فرق دریچه‌های نانو کامپوزیت در مقایسه با دریچه‌های کامپوزیت، مقاومت بیشتر آن در برابر اشعه UV، حرارت و اشتعال، ضربه، داشتن خاصیت چکش‌خواری بالا، مقاومت بالا، وزن و ضخامت کم و… است.

دریچه‌های نانو کامپوزیت ظاهری شبیه به دریچه‌های بتنی دارند با این حال مواد مورد استفاده در آن کاملا متفاوت است. این دریچه ظاهری زیبا دارد قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف را دارد. مقاومت دریچه‌های نانو رادیس در برابر چکش‌خواری، دما، اشعه UV، اشتعال و تحمل وزن، بسیار بالا است.

نکته دیگری که دریچه‌های نانو کامپوزیت را متفاوت کرده است ضخامت کم و وزن پایین (به‌اندازه استاندارد) آن است که همین نکته باعث جابه‌جایی ساده آن برای کارگران تکنسین، در زمان تعمیرات یا آبگیری معابر، شده است.

استفاده از دریچه‌های نانوکامپوزیت رادیس امکان سرقت دریچه را کاهش داده. مواد استفاده شده در این دریچه، بازیافتی نبوده و حتی در صورت دزدیده شدن نیز، به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالا، شکسته نمی‌شوند.

دریچه‌های نانو رادیس مقاومتی حدود 150 مگاپاسکال دارد، این در حالی است که دریچه‌های بتنی که ادعای مقاومت بالا دارند تنها مقاومتی حدود 25 تا 30 مگاپاسکال دارند.

دریچه‌های نانو رادیس در مقاومت‌های مختلف و با توجه به استانداردهای جهانی برای نصب در پیاده‌رو، خیابان، جاده‌ها و حتی فرودگاه‌ها تولید شده است.

مقاومت این نوع دریچه در برابر مواد اسیدی، ترکیبات آلی، یون‌های، سولفات خاک از سنگ هم بالاتر است. الیاف‌های فلزی که در ساخت دریچه نانوکامپوزیت به کار رفته است، برخلاف دریچه‌های کامپوزیتی، خاصیت ردیابی با استفاده از دستگاه فلزیاب را دارند و همین نکته مشکلات ناشی از مفقود شدن دریچه را حل کرده است.

قیمت دریچه نانوکامپوزیت رادیس در مقایسه با انواع دریچه‌های نانوکامپوزیت مناسب‌تر است. نتایج آزمایشگاهی این نوع دریچه نشان داده است که عمر مفید این دریچه حداقل 65 سال است و 18 ماه گارانتی برای خریداران دارد.

سخن پایانی

آن منهول ها راه‌ها مهمی برای حفظ و دسترسی به تأسیسات زیرزمینی است. استفاده از دریچه منهول مناسب علاوه بر حفظ امنیت شهروندان به جلوگیری از اتلاف هزینه‌های اضافه کمک خواهد کرد. شرکت رادیس بزرگترین تولید کننده انواع دریچه نانوکامپوزیت در ایران است؛ برای اطلاعات بیشتر درباره دریچه‌های نانوکامپوزیت به وبسایت رادیس مراجعه کنید.

چرا دریچه منهول گرد است؟

نویسنده

چرا دریچه منهول گرد است؟

0 دیدگاه /در /
دریچه منهول نانو کامپوزیت

دلایل گرد بودن شکل دریچه منهول شامل موارد زیر است:

  • دریچه یک چاه‌ی گرد به داخل آن سقوط نمی‌کند در حالی که در مورد دریچه با اشکال دیگر برای مثال مربعی، مثلثی و … امکان سقوط دریچه به داخل چاه وجود دارد. هرچند که با تعبیه‌ی لبه روی چاه قطر چاه از قطر دریچه کوچک‌تر خواهد بود و امکان سقوط نیز از بین می‌رود. به‌علاوه اشکال دیگر برای مثال مثلث متساوی‌الاضلاع نیز مانند شکل دایره‌ای امکان سقوط ندارد اما در هر حال ساخت دریچه دایره‌ای ساده‌تر است.
  • لوله‌های گرد در برابر فشار زمین اطرافشان مقاوم‌تر هستند.
  • یک دریچه گرد با قطر مشخص دارای سطح کوچک‌تر از یک پوشش مربع با همان عرض است، بنابراین مواد کمتری برای ریخته گری و ساخت دریچه مورد نیاز است، این بدان معنی است که هزینه کمتری خواهد داشت و مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.
  • سطوح جانبی دریچه‌ها برای اطمینان از صافی و جلوگیری از لغزش به دلیل ترافیک ماشین‌کاری شده است. ماشین‌کاری با استفاده از دستگاه تراش بسیار راحت است.
  • دریچه‌های دایره‌ای نیازی به چرخش ندارند تا با قطر چاه تراز شوند و در هر جهتی روی چاه قرار می‌گیرند.
  • یک دریچه گرد را می‌توان به‌راحتی با غلتاندن حرکت داد.
  • یک دریچه گرد را می‌توان با یک چرخش 90 درجه‌ای به‌راحتی در جای خود قفل کرد (همان کاری که در کشورهایی مانند فرانسه انجام می‌شود)، که باعث می‌شود آن‌ها بدون ابزار خاصی باز شوند. دریچه‌های قفل شونده به دلیل مقاومت در برابر جدا شدن، سبک‌تر از دریچه‌های معمولی هستند.

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا کوپلیمری؟ (همراه با جدول مقایسه)

نویسنده

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا کوپلیمری؟ (همراه با جدول مقایسه)

در /

انتخاب دریچه منهول

کوپلیمرها همانطور که از اسم‌شان پیداست پلیمرهایی هستند که از واکنش دو یا چند نوع مونومر متفاوت تشکیل می‌شوند. نکته حائز اهمیت در رابطه با این مواد، متفاوت بودن خواص‌شان نسبت به مخلوط فیزیکی مونومرهای تشکیل دهنده آنهاست. به عبارت دیگر در اثر واکنش پلیمریزاسیون بین مونومرها، خواص آنها تغییر کرده و ویژگی‌های جدیدی برای کوپلیمر حاصل از واکنش ایجاد می‌گردد.

به دلیل خواص کوپلیمرها، استفاده از آنها در ساخت دریچه‌های منهول منطقی به نظر می‌رسد. در واقع دارا بودن ویژگی‌هایی همچون سختی و طول عمر بالا، قابلیت تحمل فشارهای زیاد، وزن مناسب و نیز ضد سرقت بودن، از جمله مهمترین خصوصیاتی است که از هر دریچه منهولی انتظار می‌رود. دریچه‌های ساخته شده از مواد کوپلیمری با دارا بودن این ویژگی‌ها و نیز برخی نقاط قوت دیگر، می‌توانند گزینه مناسبی برای انتخاب باشند. اما همواره برای انتخاب بهتر باید نقاط قوت و ضعف را در کنار یکدیگر در نظر گرفت و سایر گزینه‌های موجود را نیز بررسی نمود.

وزن سبک از جمله مهمترین ویژگی‌های دریچه‌های کوپلیمر است که سبب کاهش هزینه‌های حمل و نصب و نیز راحتی فرآیند باز و بسته کردن آنها می‌شود. از نقاط قوت دیگر این دریچه‌ها می‌توان به مواردی همچون مقاومت در برابر فشار و ضربه، سختی بالا و نیز مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی اشاره کرد. ویژگی اخیر در این دریچه‌ها سبب می‌شود تا بر خلاف دریچه منهول چدنی و بتنی، به راحتی بتوان از آنها در محیط‌های کلری و سولفاتی و نیز در تماس با مواد شیمیایی خورنده استفاده نمود.

مزیت دیگر دریچه‌های کوپلیمر غیر قابل بازیافت بودن و در نتیجه ضد سرقت بودنشان است. اما در کنار مزایا، همواره باید معایب یک محصول را نیز در نظر گرفت. مهمترین و اصلی‌ترین نقطه ضعف این دریچه‌ها، آسیب‌پذیری آنها در تماس مداوم با نور آفتاب است. در واقع اشعه خورشید سبب می‌شود که پیوندهای موجود بین مونومرهای تشکیل دهنده دریچه شکسته شده و به تدریج و در اثر ترد شدن، دریچه تحت بارهای وارده دچار ترک خوردگی و شکست ‌شود.

یکی از روش‌های مناسب برای انتخاب درست بین گزینه‌های مختلف، مقایسه آنهاست. در ادامه خصوصیات دریچه‌های کوپلیمر و دریچه‌های نانوکامپوزیت (به عنوان یکی از بهترین دریچه‌های منهول موجود در بازار) با یکدیگر مقایسه شده تا با کنار هم قرار دادن نقاط قوت و ضعف آنها بتوان انتخاب درستی با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و نیز شرایط محل استفاده از دریچه داشت.

قیمت دریچه منهول

هنگام خرید دریچه منهول، قیمت همواره یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب و یا عدم انتخاب آنهاست. دریچه‌های کوپلیمر همچون دریچه‌های پلی‌اتیلن قیمت متوسطی داشته و در زمره دریچه‌های گران و ارزان قرار نمی‌گیرند. قیمت این دریچه‌ها کمتر از نمونه‌های چدن داکتایل و کامپوزیت بوده و از طرف دیگر نسبت به دریچه‌های چدن خاکستری، بتنی و نانوکامپوزیت گران‌تر هستند. اگرچه مشخص شد که قیمت دریچه‌های کوپلیمر بیشتر از نمونه‌های نانوکامپوزیت است اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که دریچه‌های نانوکامپوزیت کمترین قیمت را در میان تمام دریچه‌های موجود در بازار دارا هستند.

وزن دریچه منهول نانوکامپوزیت و پلی‌ اتیلن

دریچه‌های کوپلیمر در کنار نمونه‌های پلی‌اتیلن دارای کمترین وزن در میان تمام دریچه‌های منهول هستند. این وزن کم علاوه بر مزایایی همچون کاهش هزینه‌های حمل و نصب، معایبی را نیز به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به لقی و تولید سر و صدای زیاد هنگام عبور جریان ترافیکی اشاره کرد. حتی در مواردی مشاهده شده است که دریچه‌های کوپلیمر در اثر سرعت بالای وسایل نقلیه از جای خود بلند شده و از محل دهانه منهول فاصله می‌گیرند. در رابطه با وزن دریچه‌های نانوکامپوزیت نیز ذکر این نکته ضروری است که وزن این دریچه‌ها اگرچه بیشتر از نمونه‌های کوپلیمر و پلی‌اتیلن است اما در مقایسه با سایر جنس‌های دریچه وزن سبکتری دارند.

پتانسیل سرقت دریچه منهول

دریچه‌های کوپلیمر همچون نمونه‌های نانوکامپوزیت در زمره دریچه‌های ضد سرقت قرار می‌گیرند. این ویژگی مزیت بزرگی است که شامل حال هر دو دریچه می‌شود اما موضوعی که تفاوت بین آنها را رقم می‌زند قابلیت بازیافت است. دریچه‌های کوپلیمر غیر قابل بازیافت هستند و همین ویژگی سبب ضد سرقت بودنشان می‌شود. این در حالی است که نمونه‌های نانوکامپوزیت قابل بازیافت بوده و به دلیل ظاهر بتن مانند و چکش‌خواری بالایشان ضد سرقت محسوب می‌شوند.

مقایسه دریچه منهول کوپلیمر و نانوکامپوزیت

دریچه کوپلیمر دریچه نانوکامپوزیت
قیمت بالاتر نسبت به نمونه‌های چدن خاکستری، بتنی و نانوکامپوزیت ارزان‌ترین دریچه منهول در میان تمام نمونه‌های موجود
سبک‌ترین دریچه منهول در میان تمام نمونه‌های موجود سبکترین دریچه بعد از نمونه‌های کوپلیمر و پلی‌اتیلن
غیر قابل بازیافت قابل بازیافت
ضد سرقت ضد سرقت
مقاومت بالا در تماس با مواد شیمیایی خورنده مقاومت بالا در تماس با مواد شیمیایی خورنده
آسیب‌پذیری بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید
مقاومت بالا در برابر ضربه و فشارهای زیاد مقاومت بالا در برابر ضربه و فشارهای زیاد
ترد شکنی در اثر بارهای رفت و برگشتی شکل‌پذیری بسیار بالا
عدم قابلیت مرئی‌سازی در صورت مدفون شدن قابلیت مرئی‌سازی در صورت مدفون شدن
لقی و تولید صدا در اثر عبور جریان ترافیکی عدم لقی و تولید صدا در اثر عبور جریان ترافیکی
قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع
نفوذ آب پایین و عدم مشکل یخ‌زدگی- یخ‌گشایی نفوذ آب پایین و عدم مشکل یخ‌زدگی- یخ‌گشایی

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا پلی‌اتیلن ؟ ( همراه با جدول مقایسه )

نویسنده

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا پلی‌اتیلن ؟ ( همراه با جدول مقایسه )

در /

انتخاب دریچه منهول

در تقسیم بندی پلیمرها به دو دسته هموپلیمر و کوپلیمر، پلی‌اتیلن‌ها که از به هم پیوستن تعداد زیادی مونومر اتیلن (C2H4) تشکیل می‌شوند در زمره مواد هموپلیمر قرار می‌گیرند؛ چرا که مونومرهای سازنده آنها از یک نوع هستند. در کنار کاربردهای زیاد پلی‌اتیلن‌ها در ساخت لوله و اتصالات و نیز بسیاری از مواد و لوازم پلاستیکی، امروزه منهول‌ها و دریچه‌های منهول پلی‌اتیلن نیز تولید شده و به دلیل ویژگی‌های مثبت‌شان، به تدریج جایگاه مناسبی در بازار دریچه‌های منهول پیدا کرده‌اند.

دریچه‌های پلی‌اتیلن در عین سختی و طول عمر بالا، بسیار سبک هستند و در قیاس با دریچه‌های سنگین چدنی و بتنی، حمل و نصب آسان‌تر و کم هزینه تری دارند. ویژگی مثبت دیگر این دریچه‌ها که سبب استفاده گسترده از آنها در کارخانه‌های صنعتی و مناطق در تماس با مواد اسیدی و خورنده به عنوان جایگزینی مناسب برای نمونه‌های چدنی و بتنی شده است، مقاومت بالای آنها در برابر مواد خورنده و شیمیایی مضر است.

دریچه‌های چدنی در تماس با مواد اسیدی و فاضلابهای صنعتی به سرعت دچار خوردگی و پوسیدگی شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. به منظور جلوگیری از وقوع این پدیده نیاز به صرف هزینه‌های اضافی برای ایجاد پوشش‌های اپوکسی بر روی این دریچه‌هاست. همچنین دریچه‌های بتنی در تماس با محیط‌های کلری و سولفاتی بسیار آسیب پذیر بوده و نیازمند لحاظ کردن تمهیدات خاصی برای جلوگیری از خوردگی هستند. این در حالی است که دریچه‌های پلی‌اتیلن با مقاومت ذاتی بالا و بدون نیاز به هزینه‌های اضافی قابل استفاده در محیط‌های مذکور هستند.

مزیت دیگر دریچه‌های پلی‌اتیلن نسبت به نمونه‌های بتنی، نفوذ آب بسیار پایین در آنها و در نتیجه عدم شکل‌گیری پدیده یخ‌زدگی- یخ‌گشایی است. این دریچه‌ها همچنین مقاومت مناسبی در برابر ضربه و فشار دارند و در زمینه قیمت نیز می‌توان گفت که از نمونه‌های چدن داکتایل و کامپوزیت ارزان‌تر هستند.

در کنار این مزیت‌ها، دریچه‌های پلی‌اتیلن دارای معایبی نیز هستند که قبل از انتخاب باید آنها را درنظر گرفت. این دریچه‌ها علاوه بر قیمت گران‌تر نسبت به نمونه‌های چدن خاکستری، بتنی و نانوکامپوزیت، به دلیل قابل بازیافت بودن دارای پتانسیل سرقت بالایی هستند. وزن بسیار سبک آنها نیز در کنار مزیت‌هایی که دارد سبب بروز مشکلاتی از قبیل لقی و تولید صدا به هنگام عبور وسایل نقلیه و نیز بلند شدن و جابجایی از روی دهانه منهول در اثر رواناب‌های سطحی ناشی از بارندگی می‌شود. از معایب بزرگ دیگر دریچه‌های پلی‌اتیلن آسیب‌پذیری آنها در تماس مداوم با نور خورشید است. در واقع اشعه فرابنفش خورشید سبب شکسته شدن پیوندهای بین مونومرهای سازنده دریچه شده و موجب ترد شدگی و شکنندگی آن خواهد شد.

به منظور تصمیم‌گیری راحت‌تر در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب دریچه‌های پلی‌اتیلن،  مقایسه‌ای سریع بین خصوصیات این دریچه‌ها و دریچه‌های نانوکامپوزیت (که همواره به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای مشتریان دریچه‌های منهول مطرح است) در قالب یک جدول انجام می‌شود. قبل از آن نیز سه ویژگی اساسی دریچه‌ها یعنی وزن، قیمت و پتانسیل سرقت برای هر دو دریچه پلی‌اتیلن و نانوکامپوزیت بررسی خواهد شد.

قیمت دریچه‌ها

دریچه‌های پلی‌اتیلن نه خیلی گران هستند و نه خیلی ارزان. در واقع این دریچه‌ها نسبت به نمونه‌های نانوکامپوزیت، بتنی و چدن خاکستری قیمت بالاتری داشته و در قیاس با دریچه‌های کامپوزیت و چدن داکتایل ارزان‌تر هستند. بنابراین می‌توان گفت که قیمت دریچه‌های پلی‌اتیلن به گونه‌ای نیست که تأثیرگذاری زیادی بر روی نظر مشتریان داشته باشد و معمولا خصوصیات دیگر آنها در نظر گرفته می‌شود. اما از طرف دیگر، قیمت دریچه‌های نانوکامپوزیت به عنوان ارزان‌ترین دریچه منهول موجود در بازار همواره نظر هر مشتری را به خود جلب می‌کند. این در حالی است که این دریچه‌ها علاوه بر قیمت پایین، دارای مزایای متعدد دیگری نیز هستند.

وزن دریچه‌های

به لحاظ وزنی، دریچه‌های پلی‌اتیلن شرایط بهتری نسبت به نمونه‌های نانوکامپوزیت دارند. در واقع می‌توان گفت که دریچه‌های پلی‌اتیلن در کنار نمونه‌های کوپلیمری دارای سبکترین وزن در میان تمام جنس‌های مختلف دریچه هستند. به همین دلیل در صورت انتخاب نمونه‌های پلی‌اتیلن به جای نانوکامپوزیت، می‌توان تا حدودی هزینه‌های جابجایی و نصب دریچه را کاهش داد. البته ذکر این نکته ضروری است که وزن دریچه‌های نانوکامپوزیت نیز چندان بالا نبوده و در حقیقت بعد از پلی‌اتیلن و کوپلیمر دارای سبکترین وزن در مقایسه با دریچه‌های دیگر هستند.

پتانسیل سرقت

همانطور که ذکر شد، دریچه‌های پلی‌اتیلن به دلیل قابلیت بازیافت دارای پتانسیل سرقت بالایی بوده و وزن سبک‌شان نیز مزید بر علت می‌شود که سرقت آنها راحت‌تر انجام گردد. در مقابل، دریچه‌های نانوکامپوزیت اگرچه قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست هستند، اما به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالا و داشتن ظاهری شبیه بتن، در زمره دریچه‌های ضد سرقت محسوب می‌شوند.

مقایسه دریچه منهول پلی‌اتیلن و نانوکامپوزیت

مقایسه دریچه پلی اتیلن و نانو کامپوزیت

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا کامپوزیت؟ (جدول مقایسه)

نویسنده

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا کامپوزیت؟ (جدول مقایسه)

در /


انتخاب دریچه منهو
ل

بعد از مشخص شدن معایب بزرگ دریچه‌های موجود نظیر آمار بالای سرقت دریچه‌های چدنی و سنگینی بیش از حد دریچه‌های بتنی، دریچه‌های جدیدی از جنس مواد کامپوزیت تولید شد. این دریچه‌ها با رفع نواقص دریچه‌های قبلی و دارا بودن مزایای متعدد، به تدریج جای خود را باز کرده و کاربرد روزافزونی در صنایع مختلفی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، برق و مخابرات پیدا کردند.

بر خلاف دریچه‌های چدنی، آمار سرقت دریچه‌های کامپوزیت به دلیل غیر قابل بازیافت بودنشان نزدیک صفر است. همچنین وزن نهایی این دریچه‌ها در حدود 70 درصد نمونه‌های چدنی و بتنی بوده و این ویژگی تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های جابجایی و نصب این دریچه‌ها دارد.

 علاوه بر ضد سرقت بودن و وزن نسبتا کم، دریچه‌های کامپوزیت دارای مزایای دیگری همچون مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، عایق بودن الکتریکی و حرارتی و نیز مقاومت بالا در مقابل ضربه و فشار هستند. این ویژگی‌های مطلوب، دریچه‌های کامپوزیت را به جایگزینی مناسب برای نمونه‌های چدنی و بتنی تبدیل کرده است؛ اما اینکه آیا این دریچه‌ها با توجه به شرایط محیطی محل نصب و نیز ویژگی‌های مورد نیاز کارفرما بهترین گزینه موجود هستند یا نه، سوالی است که باید با در نظر گرفتن تمام نقاط قوت و ضعف این دریچه‌ها و مقایسه آنها با سایر دریچه‌های دیگر پاسخ داد.

قیمت تمام شده دریچه‌های کامپوزیت بیشترین مقدار در میان تمام دریچه‌های منهول موجود در بازار است. این نقطه ضعف آنقدر مهم است که به تنهایی می‌تواند نظر مشتری را عوض کرده و باعث عدم انتخاب آن شود. از جمله معایب دیگر این دریچه‌ها که به ظاهر مهم نبوده ولی در مواقعی بسیار پر اهمیت می‌شود، عدم شناسایی توسط دستگا‌های فلزیاب در صورت مدفون شدن است. در واقع چون در میان مواد تشکیل دهنده دریچه‌های کامپوزیت (شامل رزین‌های غیر اشباع، الیاف سیلیس، مواد پلیمری، چسب، رنگدانه و کربنات کلسیم) ماده فلزی وجود ندارد، به هنگام مدفون شدن این دریچه‌ها در زیر پوشش‌های راهسازی، پیدا کردن آنها بسیار دشوار و حتی گاهی غیر ممکن خواهد بود.

در ادامه این مقاله دریچه‌های کامپوزیت و نانوکامپوزیت با یکدیگر مقایسه خواهند شد. به این صورت که در ابتدا سه مورد از مهمترین خصوصیات دریچه‌های منهول یعنی وزن، قیمت و پتانسیل سرقت برای هر دو دو دریچه بررسی می‌شوند. سپس تمام مزایا و معایب این دو دریچه در یک جدول کنار هم آورده شده تا با بررسی سریع آن بتوان دریچه مد نظر را از بین آنها انتخاب نمود.

قیمت دریچه منهول

دریچه‌های کامپوزیت به لحاظ تکنولوژی ساخت به دو روش دستی و مکانیزه قابل تولید بوده و دریچه‌های تولید شده از هر دو روش، وزن کیفیت و قیمت متفاوتی دارد. در رابطه با قیمت می‌توان گفت که اگرچه دریچه‌های کامپوزیت تولید شده به روش مکانیزه (SMC و BMC) گران‌تر از نمونه‌های تولید شده با روش دستی (GRP) هستند، اما به طور کلی قیمت دریچه‌های کامپوزیت از تمام دریچه‌های دیگر بیشتر است. در نقطه مقابل، قیمت دریچه‌های نانوکامپوزیت در سر دیگر این طیف قرار می‌گیرد و در واقع آنها ارزان‌ترین دریچه‌های موجود در بازار هستند. بنابراین به لحاظ قیمت می‌توان گفت که دریچه‌های نانوکامپوزیت گزینه بسیار مناسب‌تر و به‌صرفه‌تری از دریچه‌های کامپوزیت است. 

وزن دریچه منهول

دریچه کامپوزیت GRP که به روش دستی و غیر مکانیزه تولید می‌شود، وزن بیشتری نسبت به نوع BMC داشته و نوع BMC نیز سنگین‌تر از SMC است. اما به طور کلی می‌توان گفت که وزن دریچه‌های کامپوزیت کمتر از نمونه‌های چدنی و بتنی و بیشتر از دریچه‌های نانوکامپوزیت است.

پتانسیل سرقت دریچه منهول

هم دریچه‌های کامپوزیت و هم دریچه‌های نانوکامپوزیت جزو نمونه‌های ضد سرقت محسوب می‌شوند. اما مسئله‌ای که تفاوت اساسی بین آنها ایجاد می‌کند، قابلیت بازیافت شدن است. دریچه‌های کامپوزیت از موادی غیر قابل بازیافت تولید شده و با دارا بودن چرخه بازیافت بالای 900 سال، موجب آسیب رساندن به محیط زیست می‌شوند. این در حالی است که دریچه‌های نانوکامپوزیت قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست هستند.

مقایسه دریچه منهول کامپوزیت و نانوکامپوزیت

مقایسه دریچه منهول کامپوزیت و دریچه منهول نانوکامپوزیت

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا بتنی ؟ ( همراه با جدول مقایسه)

نویسنده

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا بتنی ؟ ( همراه با جدول مقایسه)

در /

انتخاب دریچه منهول

علت اولیه تولید دریچه‌های بتنی، گرانی و آمار بالای سرقت دریچه‌های چدنی بود. در واقع تولید کنندگان به سراغ ساخت دریچه‌ای از جنس بتن رفتند چرا که هم قیمت تمام شده بسیار پایینی دارد و هم به دلیل غیر قابل بازیافت بودن، ضد سرقت محسوب می‌شود.

دریچه‌ منهول بتنی علاوه بر قیمت پایین و ضد سرقت بودن، دارای ویژگی‌های مثبت دیگری همچون در دسترس بودن مواد اولیه، ساخت آسان و بدون نیاز به تکنولوژی خاص، مقاومت مطلوب در برابر نور خورشید و نیز فشارهای بالا و همچنین عدم مشکل زنگ‌زدگی و پوسیدگی در محیط‌های مرطوب هستند. این مزایا در نگاه اول هر خریداری را برای انتخاب این دریچه‌ها مجاب می‌کند. اما در کنار این ویژگی‌های مثبت، دریچه‌های بتنی نقاط ضعفی هم دارند که قبل از خرید دریچه باید به آنها نیز توجه نمود.

اصلی‌ترین نقطه ضعف دریچه‌های بتنی، وزن بسیار بالای آنهاست. در واقع به دلیل مقاومت کمتر بتن نسبت به چدن، نیاز است دریچه‌های بتنی با ضخامت بیشتری تولید شوند تا توانایی تحمل بار ترافیکی مدنظر را داشته باشند. طبق استانداردهای موجود، زمان لازم برای باز کردن دریچه‌های منهول باید نهایتا 25 ثانیه باشد اما وزن د

ریچه‌های بتنی آنچنان بالاست که یا اصلا نمی‌توان آنها را باز نمود و چاره‌ای جز شکستن‌شان نیست، و یا باید به کمک چند کارگر و صرف زمان زیاد آنها را باز کرد.

علاوه بر وزن بالا، دریچه‌های بتنی معایب دیگری همچون آسیب پذیری در محیط‌های کلری و سولفاتی و نیز ترک خوردگی ناشی از تکرار فرآیند یخ‌زدگی- یخ‌گشایی دارند که به هنگام انتخاب و نصب آنها بر روی دهانه منهول باید تمام این نقاط ضعف را مدنظر قرار داد.

در ادامه با هدف آسان نمودن تصمیم‌گیری و انتخاب بین دریچه‌های منهول بتنی و دریچه منهول نانوکامپوزیت، خصوصیاتی نظیر وزن، قیمت و پتانسیل سرقت هر دو دریچه مقایسه می‌شوند. همچنین با کنار هم قرار دادن نقاط قوت و ضعف‌شان در قالب یک جدول، امکان مقایسه سریع بین این دو دریچه و انتخاب درست آنها فراهم می‌گردد.

مقایسه قیمت

همانطور که ذکر شد به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه (شن، ماسه، سیمان، میلگرد و مواد افزودنی مورد نیاز) و نیز عدم نیاز به تکنولوژی خاص برای ساخت، قیمت دریچه‌های بتنی بسیار پایین است و این ویژگی از مزیت‌های اصلی رقابتی آنها به حساب می‌آید. اما نکته جالب اینجاست که قیمت تمام شده دریچه‌های نانوکامپوزیت به دلیل استفاده از فناوری نانو در ساخت این دریچه‌ها، حتی از نمونه‌های بتنی نیز کمتر است.

وزن دریچه

در میان تمام دریچه‌های منهول، بیشترین وزن مربوط به دریچه‌های بتنی است. این ویژگی اگرچه سبب ضد سرقت شدن آنها می‌گردد اما از طرف دیگر فرآیند حمل، نصب و باز کردن آنها را بسیار دشوار، زمانبر و گران می‌کند. حتی در مواردی گزارش شده است که به دلیل وزن بسیار بالا، امکان باز کردن این دریچه‌ها وجود نداشته و چاره‌ای جز شکستن آنها نبوده است. در نقطه مقابل، دریچه‌های نانوکامپوزیت بعد از دریچه‌های پلی‌اتیلن و کوپلیمر دارای کمترین وزن بوده و فرآیند حمل، نصب و باز نمودن آنها به راحتی انجام می‌شود.

پتانسیل سرقت

دریچه‌های بتنی به دلیل سنگینی بیش از حد و نیز غیر قابل بازیافت بودن، ضد سرقت محسوب می‌شوند. از سوی دیگر دریچه‌های نانوکامپوزیت نیز با داشتن ظاهری شبیه به بتن، سبب فریب خوردن سارقان شده و به تصور اینکه این دریچه‌ها بتنی هستند، اقدام به سرقت‌شان نمی‌کنند.

مقایسه دریچه منهول بتنی و نانوکامپوزیت

مقایسه دریچه بتنی و نانو کامپوزیت

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا چدنی ؟ ( به همراه جدول مقایسه)

نویسنده

دریچه منهول نانوکامپوزیت یا چدنی ؟ ( به همراه جدول مقایسه)

در /

انتخاب دریچه منهول

انتخاب دریچه‌ای از جنس مناسب و با دوام به منظور درپوشی بر روی دهانه چاه‌ها و منهول‌ها همواره جزو چالش‌های بشر بوده است. یک انتخاب درست به گونه‌ای است که دریچه مذکور ضمن دارا بودن خصوصیات اولیه مورد نیاز برای دریچه‌های منهول، دارای بیشترین مزایا و کمترین معایب نسبت به سایر جنس‌های دریچه باشد.

دریچه‌های چدنی از دیرباز همواره به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای نصب بر روی دهانه منهول‌ها مطرح بوده‌اند. این دریچه‌ها با دارا بودن خصوصیاتی نظیر استحکام مناسب، ریخته‌گری آسان و قابلیت تولید در اشکال متنوع، در دسترس بودن ماده اولیه و نیز قابلیت مرئی‌سازی با دستگاه‌های فلزیاب، جزو پر مصرف ترین جنس‌های دریچه منهول هستند.

چدنی از دیرباز همواره به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای نصب بر روی دهانه منهول‌ها مطرح بوده‌اند. این دریچه‌ها با دارا بودن خصوصیاتی نظیر استحکام مناسب، ریخته‌گری آسان و قابلیت تولید در اشکال متنوع، در دسترس بودن ماده اولیه و نیز قابلیت مرئی‌سازی با دستگاه‌های فلزیاب، جزو پر مصرف ترین جنس‌های دریچه منهول هستند.

در کنار نقاط قوت، داشتن نقاط ضعفی همچون وزن سنگین، دارا بودن پتانسیل سرقت بالا، قیمت نسبتا زیاد و زنگ زدگی و پوسیدگی در محیط‌های مرطوب، سبب می‌شود تا امروزه خریداران قبل از انتخاب خود مقایسه‌ای بین این دریچه‌ها با سایر جنس‌های موجود داشته باشند و با توجه به شرایط محیطی محل نصب، بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

در مقاله حاضر، ابتدا در قالب بررسی سه خصوصیت وزن، قیمت و پتانسیل سرقت که به عنوان اصلی‌ترین پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب دریچه‌های منهول مطرح هستند، به مقایسه دریچه‌های منهول چدنی با دریچه‌های نانوکامپوزیت پرداخته و سپس در قالب یک جدول به طور خلاصه اکثر ویژگی‌های این دو جنس دریچه با یکدیگر مقایسه خواهند شد.

قیمت

قیمت دریچه‌های منهول علاوه بر جنس، به پارامترهایی نظیر شکل، ابعاد و بار قابل تحمل آنها وابسته است. در رابطه با دریچه‌ منهول چدنی علاوه بر موارد مذکور، نوع چدن به کار رفته در ساخت دریچه نیز تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی قیمت دارد. اگرچه دریچه‌های چدن خاکستری ارزان‌تر از چدن داکتایل هستند اما به طور کلی می‌توان گفت که قیمت دریچه‌های چدنی نسبتا بالا بوده و در قیاس با اکثر جنس‌های دیگر قیمت بیشتری دارند. در نقطه مقابل، دریچه‌های نانوکامپوزیت با وجود دارا بودن تمام ویژگی‌های مثبت مورد انتظار برای یک دریچه منهول، دارای کمترین قیمت در میان سایر جنس‌های دریچه هستند و این یک مزیت رقابتی اساسی برای آنها محسوب می‌شود.

وزن

وزن دریچه‌ها نیز همچون قیمت آنها مقدار ثابتی نداشته و با تغییر در شکل، ابعاد و بار قابل تحمل کم و زیاد می‌شود. وزن دریچه‌های چدن خاکستری بیشتر از دریچه‌های چدن داکتایل با همان شکل و ابعاد است، و علت این امر مقاومت بالاتر چدن داکتایل می‌باشد. اما نکته قابل ذکر در مورد تمام دریچه‌های چدنی، وزن بالاتر آنها نسبت به اکثر جنس‌های موجود از جمله دریچه‌های نانوکامپوزیت است و این امر سبب بالا رفتن هزینه‌های حمل و نصب این دریچه‌ها می‌گردد.

پتانسیل سرقت

دریچه‌های چدنی به دلیل قابل بازیافت بودن و نیز قیمت بالای فروش آنها به صورت ضایعات، همواره از گزینه‌های دم دستی معتادان و دوره گردان برای سرقت بوده و خطرات بسیاری نظیر سقوط افراد و موتور سواران به درون منهول‌ها از تبعات به سرقت رفتن آنهاست.

غیر قابل بازیافت بودن اگرچه سبب ضد سرقت شدن یک دریچه می‌شود اما از طرف دیگر و به لحاظ زیست محیطی یک نقطه ضعف محسوب می‌گردد. ساخت دریچه‌های نانوکامپوزیت همزمان هر دو مشکل را برطرف نموده است. به عبارت دیگر این دریچه‌ها ضمن قابل بازیافت بودن و عدم صدمه رساندن به محیط زیست، به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالا و دارا بودن ظاهری شبیه به بتن، پتانسیل سرقت پایینی داشته و در اصل ضد سرقت هستند.

مقایسه دریچه چدنی و دریچه نانوکامپوزیت

دانلود آخرین نسخه استاندارد دریچه منهول

نویسنده

دانلود آخرین نسخه استاندارد دریچه منهول

در /

 

در این صفحه آخرین استانداردهای دریچه منهول در 6 بخش برای دانلود ارائه شده است؛

1. تعاریف، رده‌بندی، اصول کلی طراحی، الزامات کارایی و روش‌های آزمون

2. دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیرساخته‌شده از چدن

3. دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از فولاد یا آلیاژهای آلومینیم

4.دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از بتن مسلح با فولاد

5. دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از مواد کامپوزیتی

6.دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن (PE) یا پلی(وینیل کلرید) صلب (PVC-U)

 

بخش یک؛ تعاریف، رده‌بندی، اصول کلی طراحی، الزامات کارایی و روش‌های آزمون

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر دارای دهانه توخالی با قطر اسمی  ۱۰۰۰mm و کمتر برای پوشاندن آبگیرها، آدم روها و اتاقکهای بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و ایا پیاده رو است. این استاندارد، تعاریف، رده بندی، اصول کلی طراحی، الزامات کارایی و روش های آزمون را برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده طبق استانداردهای زیر، مشخص می کند:

– استاندارد ملی ایران شماره ۲-۱۴۹۷۶ برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از چدن؛

– استاندارد ملی ایران شماره ۳-۱۴۹۷۶ برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از فولاد یا آلیاژهای آلومینیم؛

– استاندارد ملی ایران شماره ۴-۱۴۹۷۶ برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از بتن مسلح با فولاد؛

– استاندارد ملی ایران شماره ۵-۱۴۹۷۶ برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از مواد کامپوزیتی؛

– استاندارد ملی ایران شماره ۶-۱۴۹۷۶ برای دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن (PE) یا پلی وینیل کلرید) صلب ( PVC- U ).

 

این استاندارد فقط در ترکیب با حداقل یکی از استانداردهای ملی ایران شماره ۲-۱۴۹۷۶، ۳-۱۴۹۷۶،۱۴۹۷۶ – ۴ ، ۱۴۹۷۶ – ۵ و ۶-۱۴۹۷۶ کاربرد دارد و استاندارد ملی ایران شماره ۱-۱۴۹۷۶ به عنوان جزئی یکپارچه با هر یک از این استانداردها در نظر گرفته می شود.

 

دانلود این استاندارد

 

بخش دو؛ دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیرساخته‌شده از چدن

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از چدن گرافیتی ورقهای (چدن خاکستری) و یا چدن گرافیتی کروی، در ترکیب با بتن یا بدون آن، دارای دهانه توخالی با قطر اسمی ۱۰۰۰mm و کمتر برای پوشاندن آب گیرها، آدم روها و اتاقکهای بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و ایا پیاده رو است.

 

این استاندارد برای دریچه های آدم رو و آب گیر به منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد

– نواحی که فقط برای پیاده ها و دوچرخه سوارها استفاده می شود (حداقل رده 15 A)،

– نواحی پیاده رو و نظایر آن یا نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125 B)،

– نواحی حاشیه جداول خیابان ها، که هنگامی که اندازه گیری از لبه حاشیه جدول انجام می شود، حداکثر  ۰/۵m تا ماشین رو و ۰/۲m تا پیاده رو امتداد می یابند (حداقل رده 250 C)،

– قسمت ماشین رو خیابان ها (شامل خیابان های پیاده رو)، شانه های آسفالتی و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده ای (حداقل رده 400 D)،

– نواحی تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاهها و فرودگاه ها (حداقل رده 600 E)،

– نواحی که به طور ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین هستند، مانند فرودگاهها (حداقل رده 900 F).

 

دانلود این استاندارد

بخش سه؛ دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از فولاد یا آلیاژهای آلومینیم

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از فولاد نرم، فولاد ضد زنگ و آلیاژهای آلومینیم ، در ترکیب با بتن یا بدون آن، دارای دهانه توخالی با قطر اسمی ۱۰۰۰mm و کمتر برای پوشاندن آبگیرها، آدم روها و اتاقک های بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و یا پیاده رو است.

این استاندارد برای دریچه های آدم رو و آب گیریه منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد:

– نواحی که فقط برای پیاده ها و دوچرخه سوارها استفاده می شود (حداقل رده 15 A)،

– نواحی پیاده رو و نظایر آن یا نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125 B)،

– نواحی حاشیه جداول خیابان ها، که هنگامی که اندازه گیری از لبه حاشیه جدول انجام می شود، حداکثر m ۰٫۵ تا ماشین رو و m ۰٫۲ تا پیاده رو امتداد می یابند (حداقل رده 250 C)،

– قسمت ماشین رو خیابان ها (شامل خیابان های پیاده رو)، شانه های آسفالتی و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده ای (حداقل رده 400 D)،

– نواحی تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاهها و فرودگاهها (حداقل رده 600 E)،

– نواحی که به طور ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین هستند، مانند فرودگاهها (حداقل رده 900 F).

 

دانلود این استاندارد

 

بخش چهار؛ دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از بتن مسلح با فولاد

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از بتن مسلح با فولاد، دارای دهانه توخالی با قطر اسمی ۱۰۰۰mm و کمتر برای پوشاندن آب گیرها، آدم روها و اتاقکهای بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و ایا پیاده رو است.

این استاندارد برای دریچه های آدم رو و آب گیر به منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد:

– نواحی که فقط برای پیاده ها و دوچرخه سوارها استفاده می شود (حداقل رده 15 A)،

– نواحی پیاده رو و نظایر آن یا نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125 B)،

– نواحی حاشیه جداول خیابان ها، که هنگامی که اندازه گیری از لبه حاشیه جدول انجام می شود، حداکثر ۰/۵m تا ماشین رو و  ۰/۲m متر تا پیاده رو امتداد می یابند (حداقل رده 250 C)،

– قسمت ماشین رو خیابان ها (شامل خیابان های پیاده رو)، شانه های آسفالتی و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده ای (حداقل رده 400 D)،

– نواحی تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاهها و فرودگاهها (حداقل رده 600 E)،

– نواحی که به طور ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین هستند، مانند فرودگاهها (حداقل رده 900 F).

 

دانلود این استاندارد

 

بخش پنج؛ دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از مواد کامپوزیتی

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از مواد کامپوزیتی C2 ، C1 و C3 با استفاده از فرایندهای خودکار کنترل شده به طور مناسب است که ساختاری واحد تولید می کنند؛ یعنی حاوی چند قطعه به هم چسبیده نیستند. دریچه ها دارای دهانه توخالی با قطر اسمی ۱۰۰۰mm و کمتر برای پوشاندن آبگیرها، آدم روها و اتاقکهای بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و ایا پیاده رو هستند.

این استاندارد برای دریچه های آدم رو و آب گیر به منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد:

– نواحی که فقط برای پیاده ها و دوچرخه سوارها استفاده می شود (حداقل رده 15 A)،

– نواحی پیاده رو و نظایر آن با نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125 B)،

– نواحی حاشیه جداول خیابان ها، که هنگامی که اندازه گیری از لبه حاشیه جدول انجام می شود، حداکثر ۰۵m تا ماشین رو و  ۰٫۲m تا پیاده رو امتداد می یابند (حداقل رده 250 C)، و علاوه بر این، برای دریچه های آدم رو به منظور استفاده در مورد زیر کاربرد دارد

– قسمت ماشین رو خیابان ها (شامل خیابان های پیاده رو)، شانه های آسفالتی و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده ای (حداقل رده 400 D)

 

دانلود این استاندارد

 

بخش شش؛  دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن (PE) یا پلی(وینیل کلرید) صلب (PVC-U)

 

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های دریچه های آدم رو و آب گیر ساخته شده از پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن (PE) یا پلی وینیل کلرید صلب (PVC -U) با فرایند اکستروژن یا قالب گیری است. دریچه ها دارای دهانه توخالی با قطر اسمی mm ۱۰۰۰ و کمتر برای پوشاندن آب گیرها، آدم روها و اتاقکهای بازدید به منظور نصب در نواحی با تردد وسایل نقلیه و یا پیاده رو هستند.

این استاندارد برای دریچه های آدم رو و آبگیر به منظور استفاده در موارد زیر کاربرد دارد:

– نواحی که فقط برای پیاده ها و دوچرخه سوارها استفاده می شود (حداقل رده 15 A)،

– نواحی پیاده رو و نظایر آن یا نواحی پارک خودرو (حداقل رده 125 B)

 

این استاندارد به تنهایی کاربرد نداشته و فقط در ترکیب با استاندارد ملی ایران شماره ۱-۱۴۹۷۶ کاربرد دارد. هم چنین، راهنمای استفاده از درپوش قسمت مشبک ساخته شده از PE، PP ، و PVC -U همراه با قابهایی طبقاستاندارد ملی ایران شماره ۲- ۳، ۱۴۹۷۶- ۴ ، ۱۴۹۷۶-۱۴۹۷۶ و۵-۱۴۹۷۶ در این استاندارد ارائه می شود.

 

دانلود این استاندارد

ارتباط با ما